Mitt i ovissheten & tacksamhet!

24/7 Söker till Kk i Halmstad för smärtor i vänster sida. Är livrädd över ett nytt utomkvedshavandeskap som jag råkade ut för i mars/april detta år.Mensen är inte försenad.Graviditetstest visar negativt. Helt förbryllande både för mig och Dr Gabor. Enligt VUL en förtjockad slemhinna. Får utskrivet starkare alvedon och skall höra av mig efter kommande helg om inte mensen dykt upp!
28/7
Jobbar & står i! Min kollega Sophie ser på mig att de inte är riktigt som det ska! Smärtar i magen på vänster sida som jag vet inte vad!Ringer till KK som skall ringa tillbaka. Under tiden tar jag mig till Apoteket. Kort därefter sitter jag inne på toaletten med ett positivt graviditetstest i handen. Gravtestet visar gravid 1-2 veckor!Akutbesök in till KK. VuL görs, visar ingenting. Hcg mäts i blodet och påvisar graviditet.Återbesök om två dagar.
30/7
Återbesök hos Dr Ragnar. Hcg har gått upp. Inte riktigt fördubblats som de ska! På VUL syns en tjock slemhinna och vätska bakom livmodern. Inget utomkveds på vänster sida.Avvaktar & får återkomma till KK den 4/8.
4/8
Besök hos Dr Tomas.Hcg har stigit bra och nu skall de synas något som tyder på graviditet i min livmoder. Ingenting. Ingenting i min livmoder! Ser något på vänster äggstock och det tas som ett utomkvedshavandeskap. Dr Tomas ringer till Varberg akut och ber om operation så snart som möjligt!
Efter någon timme är jag inlagd och nyduschad med desinfektionsmedel från topp till tå! Överläkare Joanna ber om att få göra ett nytt VUL. Självklart! Börjar bli en vana att hoppa upp i den stolen.. Räknade härom dagen. Är nog uppe i ett 30 tal snart under mina 30 år :- (!
Dr Joanna ser också ett något på VUL som mycket väl kan vara utomkveds. Nämner också att det kan röra sig om en normal graviditet som är tidigare än vi tror.Blir helt i chock! Chansen är 20% vanlig graviditet och 80% utomkveds. Upp & ner känslomässigt. Men jag är helt inställd på utomkveds. Lika bra!
5/8
Träff med Dr Janos och Dr Johan. Förklarar att det skall göras en titthålsoperation. Öppnar i mina gamla ärr.Tack! Rullas ner på operation och de enda jag tänker på är att få bli färdig med detta och få berätta för Ebbe att på torsdag drar vi till Lalandia!
Vaknar av ett ryck och höga snarkningar på uppvaket! En gammal farbror jämte mig som inte mådde så bra efter op. Stackaren! Typiskt mig att tänka på honom mitt i mitt egna kaos.Får berättat för mig att inget utomkveds hittades. Helt förbryllad! Vad nu? Kan jag åka till Lalandia?! Helt inställd på att komma iväg. Vara med mina killar.
Rullas upp på avdelningen! Är hungrig och törstig. Får besök av Dr Janos. Förklarar att inget utomkveds hittades och att det som de gjort under de tio minuterna som jag varit sövd var att suga ut vätskan bakom livmodern och ta bort en ofarlig vätskefylld cysta på vänster äggledare. Äggledaren såg mycket fin och var i bra form. Dr Janos tar sin hand på mitt ben och säger att det kan röra sig om en vanlig graviditet som är tidig. Nu har vi varit inne och tittat och inget utomkvedshavandeskap hittades. Nu kan du åka till Lalandia & fira din 30 årsdag! Tack Dr Janos. Är er evigt tacksam för ert vänliga sätt och visad empati.
Mina killar kommer strax därefter och hämtar mig! Äntligen får vi vara tillsammans.
7/8 
Nytt besök på KK i Halmstad. Hcc lämnas och nytt VUL. VULet visar en hinnsäck! En mycket tidig graviditet. Enligt både Dr Johanna & Dr Bengt är detta normalt. Hinnsäcken mäts och visar att graviditeten ligger tidigare än vi trott. Vecka 4 istället för vecka 6. Nytt återbesök bokas in. Två veckor skall vi gå hemma och vänta på att se om något har hänt. Får order av Dr att vi skall glädjas över detta. Att det visats en hinnsäck.
14/8
Kontakt med Dr Johanna om sjukskrivning då mina ärr inte riktigt läkt. Helt OK! Hcg som togs sist hade inte höjt sig till de dubbla. Oron kommer igen. Denna förbakskade ORO!
21/8
Åtrebesök med nytt VUL. Idag vill Dr Johanna se att hinnsäcken vuxit. Se foster,hjärtat slå och en gulkropp inuti hinnsäcken.  När VUL visas på skärmen är hinnsäcken helt TOM. Mitt hjärta är nära att gå itu, och min J står bakom mig och klappar om mig. Jag säger högt. "Den är ju helt tom" sen rinner mina tårar nerför kinderna, går inte att stoppa. Dr Johanna vill hämta hennes kollega. Dr Vassilika (som jag träffat innan, hon som upptäckte mitt utomkvedshavandeskap i mars/april) . Dr Vassilika undersöker med VUL. Detta minns inte jag särskilt mycket av. Låg där i en dimma. Min J tycks se något pytte på skärmen. Samtidigt då tar Vassilika bort ultraljudsstaven och ber mig sätta mig. Dr Vassilika säger att det finns stor chans att detta är en normal graviditet men att vi är tidigare än vi tror. ( Precis som alla andra sagt) Ger oss en ny tid om tio dagar! Om tio dagar SKALL man se foster,hjärtat och gulkroppen. Om det inte visas och det är enbart hinnsäcken är detta en ofostrig graviditet. Alltså en graviditet utan foster. Hur märkligt som helst. O hur skrämmande som helst!
Jag vacklar mellan alla mina känslor. Ena stunden är jag positiv. Klart detta kommer att bli bra! Klart vi kommer att se något på VUL. Ena dagen försvinner hoppet och de känns som att jag snubblar i n i dimman. En månad har nu gått och jag kan säga att jag ibland blir rädd för hur orolig man kan vara,bli. Helt otroligt att gå igenom detta känslomässigt. Min J och jag pratar mycket om det här. Om allt. Tack för att just DU finns här och att det är dig som jag delar mitt liv med.
Fick för mig i förmiddags att skriva ner allt i ett kollegeblock och det kändes så himla skönt efteråt och så kom jag på att bloggen finns ju & vi har ju valt att vara öppen med det! Det vet ni ju som följer mig & J på instagram. Helt underbart skönt att kunna prata om det öppet! Jag tror inte att jag hade kunnat fungerar normalt annars. : - )
Innan vi fick Ebbe tog de 2,5-3 års tid innan vi plussade. Det var vi också öppna om & det ångrar jag inte en sekund! Man är ALDRIG ensam om att ha fått gå igenom sådana här händelser. Älskar att kunna prata om de!
Nu skall jag fixa till mig, sitter fortfarande i nattlinne & håret i toffs ; - ) Ikväll får vi gäster som även stannar över natten. Min moster & hennes man, min mamma & pappa och även Jens pappa och syster kommer hit och äter ikväll. Så lite att fixa med blir de & de gillar jag! Särskilt när de får mig att tänka på något annat ; - )
Vill sända er EN STOR KRAM till var och en av er är så otroligt glad över att det finns så många otroligt fina människor i vår närhet som bryr sig & som håller tummarna för oss!
PUSS & KRAM //Emma
 
 
Emmas dagbok | |
#1 - - Emma & Novah m familj :

Åhh jag känner så mycket med er Emma! Jag vet exakt hur fruktansvärd ovissheten e... Vid min första graviditet fick jag pertiell mola (tumörer på moderkakan) upptäcktes i vecka 12 och graviditeten tvingades avbrytas trots ett levande foster som inte kunde klara sig med en sjuk moderkaka. Och nu vid min fjärde graviditet så är havandeskapsförgiftningen som omkullkastat än med ovisshet.. Det e fruktansvärt & omänskligt att inte få veta, och ingen vet eller har svar man kan bara hoppas & ta en dag i sänder. Mitt hjärta brister när jag läser om er historia & vad ni just nu går igenom. Jag håller alla tummar & tår att er stora önskan går i uppfyllelse ❤️ har inte hängt med så bra på instagram på senaste då vi varit inlagda men jag blir så glad av dina positiva tankar & kommentarer, det värmer enormt trots att vi aldrig har sett ; )
Lustigt det där, hur mycket man känna & beröras av någon trots att vägarna aldrig har mötts mer än i tanken & hjärtat...
Bamsekramar från Emma & Novah som lever i sin lilla bubbla på neo i Halmstad.

#2 - - Lisbeth Sentow:

kæreste emma.
Ønsker jer det bedste Godt at kunne læse om jeres
forløbda jeg jo ikke har instergram,I skal vide at mine tanker er hos jer .,Kramis Svigermor.

#3 - - Lisbeth Sentow:

Kæreste Emma
UHA sikke et forløb du I her været igemmen
Tænker så meget på jer ønsker alt går som det skal .Godt at du kan skrive om det EMMA .Har selv brugt det meget når livet har været svært.Kramis til jer 3fra Lisbeth.

Upp